Spánok ako kľúč k spokojnému vzťahu?

Hovorí sa: Ako si kto ustelie, tak si ľahne. Ale platí tiež - čím lepšie sa vyspíte, tým viac bude prekvitať váš vzťah. Kvalita spánku totiž priamo úmerne ovplyvňuje kvalitu partnerstva. Ako?


Ak sa práve nachádzate vo fáze čerstvej zamilovanosti

Zrejme túžite hlavne po tom, aby ste si boli neustále blízko. Zbožňujete okamihy tesne pred zaspaním, kedy ležíte v posteli, viac či menej prepletený, neriešite, či máte jednu deku alebo dve, dostatok priestoru ani či sa tak pohodlne vyspíte. Potrebujete len cítiť jeden druhého. Avšak jedného dňa zamilovanosť skončí, príde každodenná realita as ňou sa začne vtierať aj otázka, ako vlastne budete vy dvaja tráviť spoločné noci. Deň odo dňa bude totiž stále zrejmejšie, že skutočnosť, ako sa vyspíte, môže mať neprekonateľný vplyv nielen na to, ako v nasledujúcich hodinách budete vnímať svojho partnera, ale aj na kvalitu celého vzťahu. Doružova vyspinkaná?

Len si pre začiatok skúste uvedomiť

Ako ste na seba vzájomne naladení počas všedných dní a víkendu. Obrovský rozdiel! Večer počas týždňa jednoducho musíte ísť spať v určitú hodinu, ráno neznášate budík, ktorý každému z vás navyše zvoní v iný čas. Cez víkend namiesto toho môžete leňošiť, chodiť do postele, kedy sa vám zachce, dostávate priestor správať oveľa prirodzenejšie, aj čo sa spánku týka. Keby ste si každý mohol dovoliť riadiť sa svojimi vlastnými biologickými hodinami aj inokedy než len vo voľných dňoch, bolo by to ideálne. Ale väčšinou je to tak, že vaše prirodzené spánkové požiadavky majú smolu. Nemožnosť nastaviť si spánok tak, ako potrebujete, je dnes nanešťastie braná ako čosi, čo je normálne. Najviac trendy je predsa spať dve tri hodiny denne, zvládať mraky povinností a nedávno dokonca jedna reklama na pánsky pleťový krém začala hlásať, že spánok sa preceňuje. Naopak - podceňuje. Spíme čoraz menej, stále horšie a čudujeme sa, že nám to prestáva fungovať nielen v súkromí!

Deficit a jeho následky

Ako ukazujú prieskumy kvality spánku, na rozdiel od 70. rokov 20. storočia spíme o 1,5 hodiny menej! Sotva šesť hodín, pričom odporúčaný priemer sa pohybuje okolo ôsmich hodín. Pred vynálezom žiarovky naši predkovia spávali dokonca aj viac ako deväť hodín denne, pretože pre nich bolo prirodzené akceptovať cykly dňa. My dnes namiesto toho organizujeme skôr preteky v tom, ako málo nám k odpočinku bude stačiť. Ale čo tým získavame, keď druhý deň rovnako prežijeme v únavovom oparu? Je vedecky dokázané, že ak sa jedinú noc vyspíme menej, než potrebujeme, budeme sa celý nasledujúci deň pohybovať asi v takom rozpoložení, ako by sme mali v krvi 0,8 promile alkoholu! Ruka v ruke s tým potom ide aj istá strata inteligencie. Jedna hodina spánkového deficitu vám znižuje IQ o jeden bod, každá ďalšia hodina vám potom ukradne body dva.

Takže ak by ste chodila spať každý všedný deň o dve hodiny neskôr, budete na konci týždňa o 15 bodov IQ chudobnejší. A to už z normálneho človeka s IQ 100 robí ľahko mentálne retardovaného tvora s IQ 85! Okrem toho sa obmedzí schopnosť sa sústrediť, koordinovať pohyby, myslieť kreatívne, rýchlo a včas reagovať. Na frak dostane vaša empatia, možnosť si pamätať, čo je potrebné, alebo chuť pohybovať sa medzi ľuďmi.

Súkromné ??peklo

Čo o to, v práci to ešte nejako dáte. Lenže potom prídete domov a nastane pravé peklo. Vinou nevyspania vám aj naďalej všetko polezie doslova na nervy - a najviac ten, ktorý je vám najbližšie, teda váš partner. Bude sa môcť pretrhnúť, a rovnako nič neoceníte. Sotva sa k vám bude chcieť priblížiť, odoženiete ho ako obtiažny hmyz a mozog pri tom všetkom bude asi ako pred explóziou.

Najradšej by ste pred únavou

Podráždenosťou a hromadiacimi sa úzkosťami alebo pocity sebanenávisti (pretože vo vnútri viete, že nekonáte spravodlivo) niekam utiekla, ale nie je kam. Pred sebou nikdy neutečiete. A hoci vedľa seba môžete mať sebetolerantnějšího muža alebo vy sama môžete mať trpezlivosti s nevyspalým chlapíkom na rozdávanie, jedného dňa si uvedomíte, že váš vzťah je zrazu viac než o čomkoľvek inom ... o napätí. V takých chvíľach vám len sotva dôjde, že za tým vôbec nemusí byť povahové nedostatky toho druhého, prípadne vaša neschopnosť fungovať spoločne. Za všetkými tými disharmónie môže skôr celkom dobre byť fakt, že ste jeden, druhý alebo obidva nevyspatí!

Pokles vzťahové tolerancie

Problémy, ktoré do vzťahu zanesie únava z nevyspania, sa časom budú stupňovať. Už samotná postupujúcou dĺžka vzťahu prirodzene znižuje potrebu chváliť druhého, oceňovať jeho kvality, oplácať jeho ústretovosť. Nedostatok spánku tieto procesy len zrýchli a pridá k nim tiež v mnohých prípadoch narastajúci odpor k fyzickej blízkosti. Preto tiež rad postarších manželov - sotva vyletí deti z hniezda - siaha po možnosti mať oddelené spálne. A ich vzťah sa razom stabilizuje! Mimochodom, oddelené spálne, to je tiež téma samo pre seba. U nás v Čechách skôr odmietané, ale napríklad v USA oddelene nocuje až pätina párov! Aj v Európe to bolo dlho normálne. Boli dámske spálne a pánske izby, ale priemyselná revolúcia priviedla ľudí do miest, v ktorých bolo treba sa uskromniť, manželia končievali v jednej miestnosti ... a žiadna sláva to teda nebola.

Trúfam si tvrdiť, že ani v období zamilovanosti nie je normálne mať každý večer chuť deliť sa o priestor určený na oddych s tým druhým. Môžete milovať akokoľvek, ale ak sa kvôli partnerovej chrápanie nevyspíte, láska bude rýchlo vystriedaná neladí. Zvlášť teraz, v dobe plnej nedostatku súkromia, mi oddelené spálne vôbec neprídu ako zlý nápad!

Každý sám, a napriek tomu spolu

Mať totiž možnosť odísť v prípade potreby (tedyne nutne denne!) Do vlastnej izby, mať možnosť oddýchnuť si a vstúpiť do nového dňa v dobrej kondícii, to potom predsa tiež znamená ďaleko väčšiu túžbu byť s tým druhým. Budete tak tiež ušetrení mnohých dohadov. Napríklad kvôli tomu, že chcete ísť spať v inú dobu než partner, že jeden z vás chce vetrať, druhý kúriť, že jeden si túži čítať, druhý nie ...

To sú zbytočné dôvody k sporom

A to, že v deň, keď nie ste vo svojej koži, budete spať inde, sa z mnohých pohľadov javí nakoniec skôr ako prejav úcty a tolerancie voči partnerovi, ktorý by inak vaše nenaladění odniesol. Nehovoriac o tom, že by ste ho predsa tým, že vedľa neho nemôžete spať (pretože máte treba hlavu plnú starostí, ktoré s ním ani nesúvisí), taky len zbytočne budila. Ak sa totiž jeden z partnerov v spánku pohne, je viac ako 50% pravdepodobnosť, že polohu v spánku zmení aj druhý! Tak prečo sa vzájomne trápiť tým, že sa nevyspíte a pripravíte si nasledujúci deň ešte o niečo náročnejšie?

Vedecké dôkazy

Na tému kvality spánku a súvisiace kvality vzťahu už boli vykonané dokonca aj mnohé prieskumy. A ty fakt, že každodenné spolubytí v jednej spálni, Notabene v jednej posteli, neznamená vždy výhru, potvrdzujú. Napríklad v roku 2009 sa v spánkových laboratóriách na britskej University of Surrey ukázalo, že páry, ktoré spolu spia v jednej posteli, pokračujú vo svojich sporoch. Rozoberajú je práve pred spaním, kedy by jedinou konverzácií malo byť niečo, čo vás ukolíše, čo hádka určite nedokáže. Ak sa pohádate, len ťažko zaspíte - a určite nie kvalitne. A ráno na spor možno zase nadviažete.

Čo sa spánku týka

Máme v sebe totiž podvedome zapísanou značnú dávku sebectva, ktoré nás vedie k tomu, aby sme si priestor pre kvalitný spánok podľa potrieb vydobývali často až agresívne. Ale je to len podprahová snaha v rámci pudu prežitie! Pretože naše telo vie, že keď si oddýchne, vystavuje sa mnohému riziku ... Zaujímavé výsledky prinieslo aj bádania Kalifornskej univerzity v Berkley, ktoré na 60 pároch vo vekovom rozmedzí 18-56-ročný potvrdilo, že nevyspatí partneri cítia neochotu byť v blízkosti toho druhého, dotýkať sa ho, komunikovať, nevidí na ňom nič pozitívne, a dokonca o ňom ani nechcú hovoriť s nikým tretím!

Ako si kto ustelie ...

Ak práve v duchu rekapituluje, koľko nedorozumenia u vás doma asi vzniklo práve kvôli nedostatku alebo nekvalite spánku, pokojne v tom pokračujte. A hlavne sa skúste zbaviť dogmy, že partneri musia byť stále spolu, že manželská posteľ je povinná, že vy musíte obetovať svoj odpočinok na oltár odpočinku partnera a podobne. Akokoľvek je normálne robiť vo vzťahu kompromisy, v prípade nedostatku spánku je každý ďalší kompromis klinčekom do rakvy vášho vzťahu aj fyzického zdravia. A vôbec najlepšie bude, keď to s partnerom hlavne najprv preberiete. Treba ho ničí to isté čo vás a len obaja mylne nedostatok spánku premieňajú v nespravodlivý a neopodstatnený zlosť na toho druhého ... Pretože ono vážne platí, že keď sa vyspíte doružova, má ten príjemný, optimistický náter všetko okolo vás. Vrátane intímneho vzťahu.

Ako sa podpíše nedostatok spánku na vašom zdraví?

Zníži sa imunita, čo okrem iného znamená aj rastúce riziko vzniku rakoviny. Zdvihne sa tlak a ruka v ruke s týmto faktom tiež vzrastie riziko srdcovo-cievnych ochorení. Vystavíte sa riziku rozvoja niektorej z duševných chorôb (depresie, úzkosti ...).

Spánok ako kľúč k spokojnému vzťahu?


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí:

Diskusia a skúsenosti

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Povinné položky